piątek, 16 grudnia 2011

Ratujmy nasz najstarszy zabytek cz.2

Historia
Kościół w Tarnowie Podgórnym jest najstarszym murowanym obiektem sakralnym na terenie gminy, wybudowanym w 1464 roku. Kościół został wpisany
do rejestru zabytków architektury pod nr 2411/A decyzją z dnia 21.12.1932r., zaś jego wystrój i wyposażenie pod nr 202/Wlkp/B decyzją z dnia 8.09.2011r.

Budowla            
Typowo dla budownictwa średniowiecza, jest on kościołem orientowanym, to znaczy z prezbiterium   skierowanym na wschód (łac. oriens), w kierunku grobu Chrystusa w Jerozolimie. Kościół jest jednonawowy. Posadowiony na fundamentach z ułożonych kamieni. Jeden z nich, imponujących rozmiarów,  jest fragmentem progu z przedsionka do wnętrza kościoła. Wymurowany jest tak zwanym murem gotyckim polskim, stosowanym od XIV do XVI wieku. Wiązanie muru uzyskano przez powtarzanie dwóch warstw, w których na przemian ułożone są cegły główką i wozówką do lica muru. Widać to dobrze w odkrytej części portalu,  wewnątrz kościoła. Na zewnątrz, po lewej stronie wejścia głównego, już za czasów pruskich, wbito na murze znak wysokościowy - 102 m nad poziomem  morza.
W roku 1787 zmieniono sylwetkę kościoła poprzez wykonanie drewnianej nadbudowy wieży. W roku 1889 dobudowano kruchtę z boku kościoła. W takiej formie kościół przetrwał do czasów obecnych.

Kościół ma sklepienie gwiaździste,   najbardziej popularne w stylu gotyckim.  Powstaje ono poprzez podział sklepienia w trójkąty. Podział wyznaczają widoczne żebra, zaś pola pomiędzy nimi wypełniają tak zwane wysklepki. Taka konstrukcja pozwalała na budowę bardzo wysokich świątyń.  Zamiarem architektów gotyku, było wzniesienie świątyń  jak najbliżej Boga.   

Kochamy i zachwycamy się tarnowską świątynią, małą perełką architektury. Zdajemy sobie sprawę, że jest to kościół wybudowany w XV wieku dla wiejskiej, kilkuset osobowej parafii.  Dzisiaj urzeka właśnie swoim niedużym wnętrzem, do ogarnięcia naszymi ramionami, które idealnie stwarza przestrzeń sacrum.

Gospodarstwo
Parafia Tarnowo posiadała duży majątek z ponad 160 ha gospodarstwem rolnym z budynkami inwentarskimi i socjalnymi, z parkiem i dużym ogrodem parafialnym w centrum miejscowości. W średniowieczu majątki kościelne były źródłem tak zwanych prebend, czyli finansowały (jak i w naszym przypadku) pracowników kurii, kanoników i biskupów poznańskich. Stąd można przypuszczać, że wielu z nich stało się „z wdzięczności” fundatorami wyposażenia tarnowskiego kościoła. 

Wyposażenie
Ołtarz główny, klasycystyczny pochodzi z 1787 roku. Jak przystało na kościół pod wezwaniem Wszystkich Świętych  ołtarz wyposażony jest w liczne trumienki z relikwiami. Po bokach znajdują się rzeźby Mojżesza i Aarona, późnobarokowe, z połowy XVIIIw. Są to rzeźby pełne w drewnie, ozdobione monochromią ze złoceniami. Główny obraz to  Wręczenie kluczy św.  Piotrowi , barokowy z 1665 roku, olej na płótnie. Obraz ten wisiał w ołtarzu głównym  Katedry Poznańskiej,  gdzie podczas   pożaru w 1772 roku został cudownie ocalony. Po  odbudowie Katedry przez biskupa Antoniego Okęckiego, obraz zawisł w kaplicy św. Jana Kantego. W 1795 roku na prośbę ówczesnego proboszcza tarnowskiego kanonika Antoniego Lipińskiego (1779-1807) został przez biskupa Ignacego Raczyńskiego podarowany do naszego kościoła.  Kolejne obrazy to:  Św. Anna Samotrzeć,  renesans, XVI w., olej na drewnie (najstarszy w naszym kościele),  Matka Boska Śnieżna obraz z XVII wieku., olej na płótnie  z sukienką z drewna posrebrzanego,   Św. Jan Nepomucen,  barok,   XVII w., olej na płótnie,  Św. Paweł,  obraz o charakterze ludowym,  XIX w.

Na wyposażeniu kościoła parafialnego była też (obecnie znajduje się w kościele po-ewangelickim) rzeźba  Matka Boska z Dzieciątkiem, barok, XVII wiek, Wielkopolska. Jest to rzeźba pełna w drewnie lipowym.

W ścianie przy prezbiterium wmurowane są trzy tonda, okrągłe płaskorzeźby wykute w marmurze przedstawiające św. Andrzeja, św. Piotra oraz kartusz herbu Nałęcz (prawdopodobnie biskupa poznańskiego Ignacego Raczyńskiego herbu Nałęcz – ofiarodawcę obrazu w ołtarzu głównym).

Prócz dzieł sztuki plastycznej mamy również zabytki rzemiosła. Są to barokowe drzwi z kruchty do kościoła z XVIII wieku z zamkiem dwu-ryglowym oraz tak samo wiekowe drzwi z zakrystii do prezbiterium.   

Na ścianach kościoła znajdują  się polichromie ze scenami figuralnymi. Freski przedstawiają  między innymi czterech duchownych poznańskich, związanych z naszym kościołem (z okresu nadbudowy wieży). Są to: biskup Antoni Okęcki (1780-1793) i jemu współcześni: biskup pomocniczy Ludwik Józef Mathy (1779-1802) oraz kanonicy katedralni: Józef Słupiński i wspomniany już proboszcz tarnowski kanonik Antoni Lipiński (zmarł w 1817r., spoczywa w kościele św. Wojciecha w Poznaniu).

Prospekt organowy zbudowany został przez firmę A. Polzin z Poznania  w 1902 roku. Wokół nawy kościoła znajduje się 14 stacji drogi krzyżowej z początku XX wieku, wykonanych jako odlewy ceramiczne z polichromią.   

Na zewnętrznej ścianie prezbiterium, znajdujemy rzeźbę  z XIX w.  Grupa pasyjna:   Chrystus na krzyżu rzeźba w drewnie a po bokach Maria i Jan, odlewy żeliwne.

Cmentarz           
Teren wokół kościoła był przez kilka stuleci cmentarzem parafialnym (do XIX/XX w.)Jest to nasza historyczna nekropolia. Ziemi tej, kryjącej szczątki byłych mieszkańców Tarnowa winniśmy cześć. Na ścianie kościoła znajduje się tablica epitafijna z piaskowca, księdza Waleriana Breańskiego, proboszcza w Tarnowie (1850 – 1866), działacza patriotycznego i emigracyjnego, uczestnika powstania listopadowego w 1831r.  Zmarł na epidemię cholery w 1866r. razem ze 119 swoimi parafianami. W 1900 roku vis a vis wejścia głównego, w osi kościoła, postawiono kaplicę cmentarną.

Opracował
Kazimierz Szulc